Wat beweegt jou? Tips voor meer beweging op de werkvloer
banner wat beweegt jou

Wat beweegt jou?

Tips voor meer beweging op de werkvloer

Gezond eten, voldoende bewegen, regelmatig sporten en goed en genoeg slapen. Het recept voor vitaliteit klinkt heel simpel. Er zullen maar weinig mensen zijn die niet weten hoe zij in theorie gezond en vitaal kunnen werken. Waarom is het dan in de praktijk toch zo lastig om aan deze voorwaarden te voldoen? Ook bij de MonitorGroep werken wij veel van achter ons bureau, en is het soms een uitdaging om voldoende beweging te krijgen op een werkdag. Gelukkig kan je er met kleine, leuke aanpassingen voor zorgen dat bewegen een gewoonte wordt. In dit artikel delen we graag onze persoonlijke tips.

Ontdek beweegmomenten

Wij Nederlanders zijn kampioen in zitten. Nergens anders in Europa zit men zo lang als in Nederland. We brengen gemiddeld 9 uur van de werkdag zittend door. Tel daar zo’n 8 uur bij op die je in bed doorbrengt, de tijd die je wellicht in de file of trein doorbrengt en de vrijetijdsbestedingen die je zittend doet. Er blijft dan weinig tijd over die je bewegend doorbrengt. En dat, terwijl het lichaam veel beter functioneert wanneer je iedere 30 minuten kort beweegt.

Er zijn apps die iedere 20, 30 of 45 minuten een melding geven dat het tijd is om weer te gaan bewegen. Zit je achter je bureau, en krijg je een melding? Dan is het tijd voor een beweegmoment! Loop naar je collega, in plaats van een mail te sturen, ga koffie halen op een andere verdieping of wandel een rondje. Persoonlijk contact met je collega’s komt het wij-gevoel ten goede én regelmatig een pauze van geconcentreerd werken komt je productiviteit ten goede. Bewegen voorkomt ten slotte ‘kantoorklachten’ als hoofdpijn, rugpijn en op langere termijn diabetes en hart- en vaatziekten.

Wees creatief

We merken dat veel organisaties op zoek zijn naar meer wij-gevoel en onderlinge betrokkenheid tussen medewerkers. Een goede samenwerking tussen afdelingen creëren is vaak een grote uitdaging en zeker bij snelgroeiende organisaties ligt eilandjesvorming op de loer. Er zijn steeds meer organisaties die sport kiezen als middel om dit te doorbreken en medewerkers van verschillende afdelingen elkaar beter te leren kennen. Tel daar de fysieke en mentale voordelen van beweging en fitheid bij op en je hebt een recept voor een mooie win-win situatie.

Daag elkaar uit

Niet in iedere bedrijfscultuur is het gebruikelijk om tijdens een werkdag te planken. In je eentje zul je dan ook niet snel in horizontale houding naast je bureau gaan staan. Maar waarschijnlijk zijn er meer collega’s die zich goed voelen bij meer beweging tijdens de werkdag. Wil je elkaar uitdagen? Ga dan samen een sportieve challenge aan. Verhoog tijdens een maand iedere werkdag het aantal seconden waarin je in een plank kunt blijven staan. Doe dit iedere dag op hetzelfde moment, voor je het weet is het een gewoonte geworden!

Wil je aan de slag met een plank challenge voor op kantoor? Je download ons schema hier.

Beweeg op je plaats

Wanneer je een zittende kantoorbaan hebt, is het lastig om genoeg te bewegen. Wij proberen meer beweging in onze werkdag te krijgen door staand werken af te wisselen met zitten op een zitbal. Onderuitgezakt zitten is hier niet mogelijk, dan rol je van de bal af. Ook overleggen doen wij staand, niet alleen goed voor je lichaam maar het overleg gaat ook nog eens efficiënter.

Samen sporten

Veel organisaties bieden medewerkers mogelijkheden om voordelig te kunnen sporten. Denk bijvoorbeeld aan abonnementen voor de sportschool om de hoek, een financieel voordeel bij de aanschaf van een nieuwe (race)fiets of het samenstellen van een bedrijfssportteam. Schrijf je ook eens samen met je collega’s in voor een hardloopwedstrijd of een wandeltocht. Een gezamenlijk doel verbindt: je wilt immers fit genoeg aan de start verschijnen!

Heeft jouw team behoefte aan meer hulp bij het vergroten van vitaliteit? We helpen graag! Met een vitaliteitsscan brengen we in kaart hoe het met de fitheid van de medewerkers gesteld is en hoe zij hiermee geholpen zouden kunnen worden.

Dit artikel is geschreven door Hanneke Bakker

Wil je binnen jouw organisatie aan de slag met vitaliteit? Of met je team een ‘workplace workout’ doen?

Neem dan contact op of connect met mij.

linkedin