Focus AAN / UIT
banner focus

Focus AAN/UIT

Steeds meer mensen hebben behoefte om gefocust te kunnen werken en meer rust en controle te krijgen. Werk en privé raken immers steeds meer verweven. Maar liefst 1 op de 6 mensen heeft door een hoge werkdruk te maken met burn-outklachten. In het in april verschenen boek Focus AAN/UIT schrijft neuropsycholoog Mark Tigchelaar over de vier belangrijkste concentratielekken waar mensen mee kampen. Aan de hand van recent wetenschappelijk onderzoek legt hij uit hoe ons brein werkt en hoe we dit nog beter kunnen benutten. Interessant voor iedereen die graag meer gedaan zou willen krijgen met minder afleiding. In deze blog lees je enkele tips die ik uit het boek heb gehaald.

Als je wisselt ben je af

Niet alleen e-mail, berichtjes en pratende collega’s eisen delen van je hersencapaciteit op, ook het werken aan meerdere projecten doet dit. Voor veel mensen is het onvermijdelijk dat ze zich in een werkweek met meerdere projecten bezighouden. Daarom is het belangrijk om deze goed over de week te plannen. Probeer – wanneer mogelijk – om zoveel mogelijk van project A op één dag(deel) te doen. Zo kun je deze taak mentaal afronden, en zijn je hersenen er niet op de achtergrond nog mee bezig.

Concentreren in de kantoortuin

In veel kantoren zijn individuele werkruimtes vervangen door een open kantoortuin. Ideaal voor onderlinge communicatie, maar funest voor concentratie. Zonder dat je dit wilt, krijg je een hoop mee van een gesprek dat in dezelfde ruimte tussen twee collega’s plaatsvindt. Wanneer je je na deze onderbreking weer richt op je taak, kan het best even duren voordat je weer in de flow komt. Een deel van je hersencapaciteit is namelijk nog bezig met het onderwerp dat werd besproken. Hierdoor heb je minder capaciteit voor de taak waar je eigenlijk mee bezig wilt zijn. Een onderbreking van een binnenkomende e-mail kost onze hersenen minimaal een minuut om weer op een normaal denkniveau te komen. Het gesprek tussen je collega’s kan al gauw enkele minuten van jouw kostbare tijd opeisen.

Ik werk dus ik besta

Minstens net zo belangrijk als gefocust werken, is even helemaal ontfocussen. Met je blik op oneindig uit het raam staren, een kop koffie halen, of een rondje wandelen. In een cultuur waarin vergaderingen tijdens de lunch gepland worden en de telefoon zelfs naar de wc meegenomen wordt klinkt ontfocussen als bijzonder inefficiënt. Toch is het essentieel om regelmatig ‘uit’ te gaan, om vervolgens je focus weer ‘aan’ te kunnen zetten. Door te weinig ontspanning krijgen je hersenen niet genoeg brandstof en krijg je in meer tijd aanzienlijk minder gedaan.

Meer praktische tips en interessante achtergrond over de werking van je hersenen op het gebied van focus zijn te lezen in Focus AAN/UIT.

Dit artikel is geschreven door Hanneke Bakker

Heb je ‘Focus AAN/UIT’ gelezen? Ik ben heel benieuwd wat je er van vond.

Neem contact op of connect met mij.

linkedin