Pas op! Uitroeptekens!!!

Uitlokteken

Dit bericht kreeg ik in mijn inbox:

‘Van wie is de Rode Renault Clio die op de parkeerplaats staat? Uw lichten staan nog aan! We verzoeken u deze zo snel mogelijk uit te zetten!!!!’

Ik vroeg me af of de bezitter van deze wagen zich nog sneller uit de voeten zou maken door de uitroeptekens. Zo’n bericht roept toch een onbedwingbare neiging op om heel hard ‘Sorry hoor!!!!’ terug te schrijven. En dat terwijl het alleen maar goed bedoeld is. Begrijp me niet verkeerd, een uitroepteken kan ook echt een toegevoegde waarde zijn. Naar vrienden, over het avondje uit: Ja leuk, ik heb er zin in! Of naar een collega: Je presentatie was echt sterk, goed gedaan! Een uitroepteken versterkt dan de boodschap. Uitroeptekens roepen ook emoties op bij de ander. Een gevoel van enthousiasme bijvoorbeeld of een gevoel van boosheid. Maar dat de ontvanger in de weerstand schiet, dat was vast niet de bedoeling van de boodschap. Hoe zet je de boodschap nu zo neer, dat het bij de ontvanger het gewenste gevoel én de juiste actie oproept?

uitroeptekens

Het juiste effect

Ik heb de Roos van Leary weer eens nagekeken. Dit is een krachtig model dat helpt bij het bereiken van het gewenste gedrag. De roos laat je zien hoe bepaald gedrag weer ander gedrag uitlokt. Ben je heel dominant, beheersend en beïnvloedend, dan roept dat dikwijls passief of tegen gedrag op. In de Roos van Leary zitten de schrijvers van de schreeuwende bordjes (onbewust) vooral boven. En het gewenste effect? Ik denk dat het uitblijft. Door iets bewuster om te gaan met uitroeptekens en een mailtje nog even na te lezen voordat je het verstuurt, kan de impact (zonder uitroeptekens) veel sterker zijn. Het brengt vriendelijkheid en goodwill, ook in zakelijke bordjes en mails.

Zo bijvoorbeeld:
‘Beste eigenaar van de Rode Renault Clio op de parkeerplaats. U wilt vanavond vast graag naar huis? Om dat mede mogelijk te maken, maak ik u er graag op attent dat uw lichten nog aanstaan.’

Met zo’n bericht wil je die lieve receptioniste toch meteen een bloemetje sturen?!

Profielfoto van Janneke van den Berg
Ik werk als hobby. Tenminste zo voelt dat. En dat gun ik iedereen. Daarom werk ik samen met het MonitorGroep-team aan meer werkgeluk in organisaties en het verbeteren organisaties. Het is het mooist als medewerkers zelf de verbeterplannen opzetten en uitvoeren. Van een afwachtende houding, naar zelf in de actie. Op een positieve manier. Dat helpt organisaties vooruit en daar word ik dan weer gelukkig van.