C-toets

De C-toets

De C-toets is er voor alle organisaties in de jeugdzorg, jeugdhulpverlening en pleegzorg om de kwaliteit van het hulpaanbod te verbeteren op basis van de feedback van cliënten en hun ouders. Simpel gezegd: u bekijkt uw organisatie door de ogen van de cliënten.

De C-toets staat kortweg voor cliënten-toets. Dit cliëntenonderzoek laat zien hoe cliënten in de jeugdzorg/-hulpverlening en hun ouders de zorg die uw organisatie verleent ervaren. De resultaten uit de C-toets geven u de mogelijkheid om uw zorgaanbod te verbeteren. Het rapport geeft duidelijk weer waar de aandachtspunten liggen; wat uw organisatie goed doet en waar ruimte is voor verbetering.

Een C-toets heeft de volgende kenmerken:

  • Vragenlijsten voor jongeren en ouders
  • Van intake- tot exitvragenlijst
  • Online of schriftelijk
  • Doorlopend onderzoek (continu) of periodiek
  • Overzichtelijk, praktisch onderzoeksrapport dat concreet richting geeft voor verbeterpunten
  • Resultaten per hulpsoort / locatie
  • Professioneel onderzoek, door een gespecialiseerd onderzoeksbureau met kennis van de branche
  • Onderzoeksbureau de MonitorGroep is lid van de MOA en heeft de gedragscode voor het omgaan met persoonsgegevens ondertekend. Uw cliënten kunnen erop vertrouwen dat ze anoniem meedoen, wat de betrouwbaarheid van de antwoorden vergroot.

Periodieke C-toets

Bij een periodieke meting legt u het onderzoek bijvoorbeeld jaarlijks voor aan uw cliënten. Uw cliënten ontvangen een uitnodiging om de zorgverlening van uw organisatie te evalueren. De MonitorGroep analyseert de vragenlijsten en verzorgt een praktisch onderzoeksrapport met die duidelijk richting geeft aan verbeteringen.  Bij een herhalingsmeting ziet u direct op welke punten de tevredenheid is toe- en afgenomen. Hierdoor kunt u direct vooruitgang binnen uw organisatie meten.

Continue C-toets

Bij de continue meting van de C-toets heeft u de mogelijkheid om (nieuwe) cliënten op verschillende momenten uit te nodigen om feedback te geven. Een cliënt of ouder krijgt na bezoek een kaart of waarop hij of zij een e-mailadres kan invullen. Een dag na het bezoek ontvangt de cliënt een e-mailbericht met hierin een link naar de vragenlijst.

De voordelen hiervan zijn:

  • Onderzoek direct na een contactmoment
    Dit voorkomt dat cliënten feedback geven over zorg die bijvoorbeeld al ¾ jaar geleden is afgerond.
  • Op elk gewenst moment zijn resultaten beschikbaar
    U volgt de resultaten online en u kunt op ieder gewenst moment een rapport opvragen bij de MonitorGroep
  • Er wordt gemeten in verschillende fases van de hulpverlening

C-toets voor uw organisatie?

Wilt u meer weten over het verzorgen van de C-toets in uw organisatie? Neem dan contact op met onderzoeker Jeroen Bakker. Jeroen kent de branche als geen ander en heeft al veel organisaties geholpen met het cliëntenonderzoek.

Jeroen Bakker | Onderzoeker
Weet alles van de C-toets.