Voldoening voor de nieuwe generatie
Voldoening nieuwe generatie

Dat een gelukkige medewerker positief bijdraagt aan de organisatie was al langer bekend. Maar hoe vertaalt dit zich naar verschillende generaties? Vandaag de jongere werknemer. Hoe maak je hen gelukkig?

De jeugd bepaalt

Van kinds af aan zijn we gewend om in een vriendelijke sfeer met oudere, autoriteitsfiguren om te gaan. Voor leidinggevenden: Wees niet autoritair maar stel je behulpzaam op; plan bijvoorbeeld een koffiemoment in. Niet naast het koffiezetapparaat in de gang, maar,  buitenshuis. Enige afstand blijft gewenst, het is immers een zakelijke relatie.

Waardeer

Mensen willen zich erkend en gewaardeerd voelen en vertalen dit vooral naar zachte waarden. Met positieve feedback en oprechte complimenten kun je soms meer happiness creëren met een grote bonus.

De kans om te ontwikkelen

Een jonge werknemer is op zoek naar (persoonlijke) zingeving. Dit hoeft niet altijd in de vorm van een cursus. Velen willen de vrijheid (en verantwoordelijkheid) om binnen hun bedrijf te experimenteren.  Door bijvoorbeeld traineeships te volgen of nieuwe producten of diensten binnen de organisatie te ontwikkelen. Zo heeft Albert Heijn vier werknemers de kans gegeven om binnen AH een bedrijf op te richten. Een andere inspiratiebron is Ricardo Semler. Zijn revolutionaire manier van het inrichten van de privé-werk verhouding inspireert mensen over de hele wereld.

Kortom, wees eerlijk, wees vriendelijk en durf werknemers uit te dagen. Vergeet daarbij niet het zakelijke aspect en uw werknemers zullen gelukkig worden.

Bron: mt.nl

Profielfoto van Janneke van den Berg
Ik werk als hobby. Tenminste zo voelt dat. En dat gun ik iedereen. Daarom werk ik samen met het MonitorGroep-team aan meer werkgeluk in organisaties en het verbeteren organisaties. Het is het mooist als medewerkers zelf de verbeterplannen opzetten en uitvoeren. Van een afwachtende houding, naar zelf in de actie. Op een positieve manier. Dat helpt organisaties vooruit en daar word ik dan weer gelukkig van.